divendres, 25 de març del 2011

FEINA DEL VOLUNTARIAT

Per en Josep Riera

PARTICIPAR ALS ALTRES DELS PROPIS CONEIXEMENTS

Jo dono classes de català a persones adultes des de fa molts anys. L’objectiu del que ensenya no és fer classes i ensenyar sinó que ha d’adonar-se que l’alumne aprengui. Cal preparar la lliçó que s’ha d’explicar i preveure algunes possibles preguntes que poden fer-li per tenir la resposta a punt. Ha d’exposar la lliçó de la manera més planera i entenedora possible deixant de banda qualsevol frase massa tècnica (que només serviria pel seu lluïment personal).

En relació amb la lliçó explicada, l’ensenyant pot fer un dictat clar i no massa llarg que se l’endurà a casa seva per corregir-lo i tornar-lo als alumnes una vegada rectificat. L’objectiu del dictat és veure si s’ha entès el que s`ha explicat.

També prepararà exercicis de la lliçó donada perquè els alumnes els facin a casa seva i que al rebre’ls corregirà oportunament i retornarà als alumnes una vegada arranjats.
És convenient que l’alumnat aprengui dels seus errors una vegada rectificats i retornats. S’aprèn molt més d’una paraula rectificada i mirada amb atenció ja que d’aquesta manera es grava més a la memòria de l’aprenent. És important observar tota la classe i, si un s'hi fixa, veurà fàcilment si hi ha algú que no ho entès gaire. Direm que s’explicarà tantes vegades com faci falta. De vegades es veuen cares d’interrogant i val a dir: “repetim la lliçó.?.”

La resta de l'article, en la nostra edició en paper, de propera aparició