Ensenyament, educació avui
August Lorente i Tibau
Psicopedagog i mestre de l'escola
Anna Ravell de Barcelona
A dos dies de tancar l’edició d’aquest número, es produí una gran
mobilització del món de l’ensenyament.
En concret, el dia 24 d’octubre.
Alumnes, pares, docents i partits i sindicats es mobilitzaven i tancaven
tres dies de queixes i manifestacions amb una vaga del sector, amb disparitat
(com sempre) de seguiment.
Se’m suggerí llavors, com a mestre que sóc, d’escriure algunes línies sobre
l’educació al nostre país, abans de la publicació de la revista, ateses
l’actualitat i la repercusió social del tema.
Producte de tot plegat és aquest modest article que, havent-se gestat de
pressa i corrents, és ben lluny d’intentar ser exhaustiu. Defuig també
analitzar les possibles causes de l’oposició de tants col·lectius a aquesta
llei. És, en canvi, un recull d’opinions
i sensacions recollits al llarg de molts anys de feina en el nostre torturat
sector.
Cal començar dient que l’educació, al nostre país, va de mal en pitjor. Els
resultats interns (proves d’avaluació diagnòstica) com els resultats d’estudis
internacionals (els ja tristament famosos PISA, però també els PIAAC de 2.013,
sobre la població adulta), ens pinten un panorama devastador, preocupant. Som a
la cua d’Europa. I és així des de fa quinze anys. I, malauradament,
no s’albira cap possibilitat de millora
a mitjà termini.

El ministre Wert ha dit que la seva llei venia a resoldre aquest estat de
coses. Que n’era la resposta. De fet, el nom de la llei ja apunta a la millora
de l’educació. Essent generosos, suposem que els diferents ministres, populars
o socialistes, quan han legislat tenien aquesta sana intenció, la de millorar
les coses.
El problema, al meu entendre, rau en la seva incapacitat per dialogar amb
els que en saben més, els mestres i docents. Ampliant el cercle, el senyor Wert
no ha sabut recollir les sensibilitats de pares i mares, col·lectius
d’ensenyants i sindicats d’alumnes. No ha aconseguit dur al seu terreny a la
universitat ni a les llars d’infants. Té d’esquenes l’escola concertada, sia
aquesta laica o religiosa. En pocs mots, el senyor Wert està sol.
Ara bé, si ens posem a repartir pals, la resta de partits i col·lectius
implicats, tampoc s’han mostrat en absolut flexibles en el període de
preparació legislativa de l’esborrany.
Això fa que la durabilitat i la salut d’aquesta Lomce es posi, hores d’ara,
en entredit.
En segon terme crec que la LOGSE, la famosa llei que a
principis de la dècada dels 90 revolucionà el panorama educatiu espanyol, ha
fracassat estrepitosament. És més, tinc la ferma convicció que és, encara que
no la única (sobreprotecció dels fills, pèrdua del valor de l’esforç en la
nostra societat, devaluació de la FP...), responsable dels pèssims nivells
educatius que els catalans i espanyols demostrem en el darrer informe PIAAC. Ha
fracassat, com tantes coses en el nostre estimat país, per les poques dotacions
econòmiques que se li han atorgat. Diners que eren necessaris per desplegar el
potencial inherent en aquella llei. Ha anat a menys per les diferents
remodelacions que n’han anat desvirtuant el corpus ideològic embrionari.
Ja fa 8 anys discutien i es feia broma. Les coses, malhauradament, de mal en pitjor... |